تبلیغات
سلحشوران آریا(2) - خطبه  های زینب (س)؛ راز جاودانگی مکتب عاشورا
این وبلاگ برای مطرح شدن و اگاه نمودن مباحث اعتقادی ، سیاسی ، فرهنگی ، تاریخی و ادبی ایجاد شده است
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما
جان خود در ره "اولاد علی" می بازیم


همچو "مالک" به "عدوان علی" می تازیم


ای که گویی که خلایق ز "ولی" خسته شدند


کوری چشم تو بر "سید علی" می نازیم

*********************

بســـــــــــــــــــــم الله الرحمن الرحـــــــــــــــــــیم
نه تو می مانی نه اندوه ونه هیچ یک از مردم این آبادی
به حباب لب یک رود قسم
وبه کوتاهی آن لحظه شادی که گذشت
غصه هم خواهد رفت
گنجه دیروزت پر شده از حسرت و اندوهوچه حیف
بسته های فردا همه ای کاش ای کاش
ظرف این لحظه ولیکن خالی است
ساحت این سینه پذیرای چه کس خواهد بود
غم که از راه رسید
در از این سینه بر او باز مکن
.
.
.
.
تا خدا یک رگ گردن باقی ست...

دو روز دنیا را پاک باش فقط دو رو
نویسندگان
لینک های ویژه
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات

سلحشوران آریا

*****************

***************** start logo cod off http://mp3-player.blogfa.com/ -->

★ساخت بنر صلواتی★

*****************

****************

*****************
لوگوما ********************
دایرکتوری افسران ارزشی
******************** آخرالزمان انتظار مهدویت ****************



در این وبلاگ
در كل اینترنت
*************** ************ *************** ***************

گروه مارش ابوالفضل العباس محله کرناسیان

****************** **************

دل رهبر

********** ****************
مطالب اخیر وبگاه

خطبه  های زینب (س)؛ راز جاودانگی مکتب عاشورا


اینک در اربعین حسینی و اربعین عاشورای کابل، مزارشریف و قندهار قرار داریم. اربعینی که کاروان اسیران واقعه عاشورا پس از تحمل سختی ها، رنج ها و مشکلات سفر به مدینه شهر پیامبر محمد مصطفی باز گشته اند. و از سفرشام و کوفه گفتنی ها و درد دلها دارند. درد آور این است زمانی که حسین بن علی (ع) برای اولین بار از مدینه بسوی کربلا حرکت می کرد، جمع کثیری از مردان و جوانان بنی هاشم در کنار زنها و کودکان بودند و حضور آنها در کنار امام و خواهر ارجمندش زینب کبرا (س)، برای اهلبیت امام وقار و عظمت و شکوه خاص می بخشید؛ اما اینک تنها و بدون جوانان و دلیر مردان بنی هاشم برگشته اند.
مردم مدینه وقتی که از بازگشت خواهر و اهلبیت امام حسین از سفر خونبار کربلا باخبر شدند همه زنان، مردان و کودکان به استقبال مسافران برگشته از سفر شتافتند؛ اما دیدند که در میان شان از جوانان مانند علی اکبر و قاسم، پیر مردانی چون حبیب بن مظاهر و کودک شش ماهه علی اصغر خبری نیست. شهر مدینه بار دیگر به ماتم فرو رفت چنانچه در هنگام سفر امام از مدینه بسوی کربلا در ماتم فرو رفته بود.
در مدت چهل روز کاروانیان اسیر و در رأس آنان زینب (س) فرصت نیافتند که در سوگ عزیزان از دست داده شان عزاداری کنند؛ اما اینک بعد از چهل روز در مدینه فرصت یافته اند که در کنار مردم مدینه به سوگواری بپردازند. رسمی که از همان زمان بصورت یک سنت در بین مردم مسلمان تبدیل شد. عاشقان و رهروان واقعه عاشورا از همان زمان هرساله این سنت پسندیده یعنی عزاداری به مناسبت شهادت امام حسین و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش را عملی نموده و به سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا مجالس و محافل نوحه خوانی و عزاداری برپا داشته، یاد و خاطره فراموش نشدنی قهرمانان عاشورا را بار بار در یادها زنده می کنند.
آنچه که در واقعه عاشورای سال شصت و یک هجری بیشتر از هرمفهوم و ارزشی به انظار و اذهان آدمی جلوه گری می کند و به عنوا ن یک ارزش والای اعتقادی درخشش دارد و توجه آدمیان را بخود جلب می نماید، برپائی نماز ظهر عاشورا در هنگامه نبرد است. اگرچه واقعه عاشورا در ابعاد مختلف سراسر ارزش است و حماسه؛ اما اقامه نماز در ظهر عاشورا آن هم در زیر باران تیرهای که از چله کمان دشمنان دین رها شده و نماز گزاران مؤمن و مخلص را نشانه می گرفتند، نمایانگر ارزش والاتر و متعالی تر است.
آری حسین بن علی (ع) با شهادت خود و یارانش در سرزمین کربلا و اقامه نماز در گرماگرم نبرد نابرابر هنگام ظهر عاشورا، برای مردم همان زمان مخصوصا برای کسانی که آمده بودند تا با او بجنگند، و نیز برای مردم و نسل های آینده این درس را داد که برای یک انسان مؤمن و معتقد به ارزش های دینی و اسلامی، برپائی نماز تحت سخت ترین شرایط یک وظیفه و یک مسئولیت بوده و از ارزش بسیار بالائی برخور دار می باشد.
نماز ستون دین است. این بدین معناست که تمامی اعمال یک مسلمان بر پایه نماز استوار است. اگر نماز به عنوان یک ارزش از سوی انسان ها مورد توجه جدی نباشد تمام اعمال عبادی انسان مانند این است که در هوا معلق باشد. لذا نماز است که دل ها را به سوی کمال مطلق جهت می دهد. نماز است که انسان ها را به سوی محور توحید رهنمون می شود. نماز است که انسان ها را در زندگی جهت دار و هدفمند می سازد.
نماز اساس و پایه دین است. اگر نماز نباشد مردم بجای آنکه خداوند را به عنوان معبود و خالق هستی پرستش کنند، به پرستش خدایان دروغین مشغول خواهند شد. اگر نماز نباشد تمامی ارزش ها و واژه های چون حق و حقیقت، عدالت، فداکاری و ایثار، انسانیت و نوع دوستی در جامعه وارونه جلوه نموده و یا بازیچه عده ای دغلباز و فریب کار و نیرنگ باز خواهد شد. اگر نماز نباشد انسان بدون توجه به مبانی اعتقادی و اخلاقی هر کاری که دلش بخواهد انجام خواهد داد، پس نماز است که انسان را از انجام فحشا و اعمال منافی با اخلاقیات و کرامت انسانی باز می دارد. (ان الصلوة تنهی عنی الفحشاء و المنکر قرآن کریم) به درستی نماز آدمی را از فحشا و منکرات باز می دارد. اگر نماز نباشد انسان بجای آنکه در قبله عشق و معنویت رو بسوی آفریدگار هستی ایستاد شود، رو بسوی شیطان خواهد ایستاد. اگر نماز نباشد تمامی اعمال و رفتار انسان پوچ و بیهوده خواهد بود و توجیه فلسفی خود را در کائنات از دست خواهد داد.
برای ارج گزاری و اهمیت و ارزش نماز و تأثیر آن در زندگی انسان است که حسین؛ سید شهدای عاشورا در ظهر عاشورا و در آن شرایط بسیار دشوار در حالیکه از سوی دشمن، باران تیر و نیزه می بارید ولی با کمال شجاعت و با آرامش و با عزم استوار نماز را در ظهر عاشورا برپا داشت و اذهان تمامی موحدان و مسلمانان جهان را در هر عصر و زمان و در همیشه تاریخ متوجه اهمیت و ارزش نماز نمود و این درس را داد که یکی از اهداف قیام عاشورا برپاداشتن نماز بوده است.
از همین روست که مکتب عاشورا و اهداف و آرمان عاشورائیان برای همیشه جاوید و ماندگار است. تا زمانی که احساس انسانی و آزادی خواهی در دنیا است، عاشورا و فرهنگ عاشورائی نیز وجود دارد. ناگفته پیداست که در تکوین و تحقق و جاودانگی این فرهنگ دو ویژگی یکی خون و دیگری پیام نقش بسیار بارز و هماهنگ بازی نموده است؛ یعنی مکتب عاشورا با ریختن قطرات خون هفتاد و دو تن از یاران امام حسین (ع) از یک طرف و رساندن پیام این نهضت بگوش جهانیان توسط زینب قهرمان و بانوی که با ایراد سخنرانی های داغ و بیدارگر خود در کوچه های کوفه و شام و در بزم ابن زیاد و یزید ایراد نمود از سوی دیگر، این مکتب و این نهضت را جاودانه ساخت.




نویسنده جان نثار رهبری در 08:51 ق.ظ | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
ثامن تم
برچسب‌ها